Jak wykonać badanie rynku w trakcie targów branżowych?

Uczestnictwo w tar­gach bran­żo­wych w Polsce lub za gra­ni­cą, na przy­kład w Monachium, wią­że się z licz­ny­mi zale­ta­mi. Wśród atu­tów war­to zwró­cić uwa­gę na moż­li­wość skom­ple­to­wa­nia cen­nych infor­ma­cji od poten­cjal­nych klien­tów. Przeczytaj arty­kuł, aby dowie­dzieć się, dla­cze­go feed­back jest tak bar­dzo waż­ny, a tak­że jakie ist­nie­ją spo­so­by wyko­na­nia bada­nia ryn­ku pod­czas tego typu wydarzeń!

Czym jest badanie rynku i dlaczego warto je przeprowadzać?

Badanie ryn­ku to zło­żo­ny pro­ces, na któ­ry skła­da się zbie­ra­nie i ana­li­zo­wa­nie danych doty­czą­cych pre­fe­ren­cji, potrzeb czy ocze­ki­wań poten­cjal­nych klien­tów, jak rów­nież warun­ków panu­ją­cych w bran­ży. Dzięki nie­mu może­my lepiej zro­zu­mieć odbior­ców, a tak­że dyna­micz­ne tren­dy. To z kolei dostar­cza infor­ma­cji na temat tego, na jakim polu fir­ma ma szan­sę zyska­nia prze­wa­gi nad kon­ku­ren­cją i nad jaki­mi sła­by­mi stro­na­mi mar­ki lub pro­duk­tu powin­na jesz­cze pracować.

Wzięcie udzia­łu w tar­gach oraz posia­da­nie na nich wła­sne­go sto­iska wysta­wien­ni­cze­go two­rzy ide­al­ne oko­licz­no­ści do prze­pro­wa­dze­nia bada­nia ryn­ku, ponie­waż even­ty bran­żo­we zrze­sza­ją w jed­nym miej­scu sze­ro­ką gru­pę odbior­ców zain­te­re­so­wa­nych danym sektorem.

Przydatne narzędzia do badania rynku na targach

Istnieje wie­le metod prze­pro­wa­dza­nia badań ryn­ku, a naj­prost­szą z nich jest roz­mo­wa. W trak­cie dużej impre­zy bran­żo­wej nie zawsze jed­nak mamy czas, aby popro­wa­dzić dłu­gi, zło­żo­ny dia­log. Podczas tego typu wyda­rzeń czę­sto bra­ku­je też warun­ków do zapi­sa­nia naj­waż­niej­szych spo­strze­żeń, aby o nich nie zapo­mnieć. Z tego powo­du war­to się­gać po inne, spraw­dzo­ne i pole­ca­ne spo­so­by, któ­re pre­zen­tu­je­my poniżej.

  1. Przygotowanie ankiet dla gości – krót­kie zesta­wy pytań, któ­rych wypeł­nie­nie nie zaj­mu­je wię­cej niż kil­ka minut to świet­ne roz­wią­za­nie, aby poznać kon­kret­ne dane na temat klien­tów, ich opi­nie i ocze­ki­wa­nia wzglę­dem towa­ru czy usługi, 
  2. Wykorzystanie cyfro­wych roz­wią­zań – nowo­cze­sne tech­no­lo­gie sku­tecz­nie przy­cią­ga­ją uwa­gę, a tak­że uła­twia­ją ludziom prze­ka­za­nie infor­ma­cji. Przygotuj zatem na tar­giMonachium, Frankfurcie, Dusseldorfie bądź innej miej­sco­wo­ści, na przy­kład apli­ka­cję do pozy­ski­wa­nia leadów, kody QR prze­no­szą­ce do pro­fi­li w social mediach czy ankie­ty w for­mie elektronicznej, 
  3. Zadbanie o środ­ki moty­wa­cyj­ne – aby mieć pew­ność zebra­nia sze­ro­kie­go zakre­su danych, zaopatrz się w drob­ne upo­min­ki zachę­ca­ją­ce ludzi do poświę­ce­nia cza­su na prze­ka­za­nie opi­nii. Mogą mieć one for­mę prób­ki pro­duk­tu, słod­kie­go przy­sma­ku, ulot­ki ze zniż­ką czy kupo­nu dają­ce­go moż­li­wość wzię­cia udzia­łu w loso­wa­niu nagrody, 
  4. Zachęcanie do inte­rak­cji – sto­isko wysta­wien­ni­cze pozo­sta­wio­ne samo sobie nie dostar­czy infor­ma­cji na temat klien­tów, z kolei ankie­ty są źró­dłem ogra­ni­czo­ne­go zakre­su danych. Z tego powo­du tak waż­ne jest mobi­li­zo­wa­nie do zatrzy­my­wa­nia się przy punk­cie i nawią­zy­wa­nie bez­po­śred­nie­go kon­tak­tu z poten­cjal­ny­mi klien­ta­mi. Można doko­ny­wać tego dzię­ki demon­stra­cji pro­duk­tów. Takie dzia­ła­nie pozwa­la na uzy­ska­nie bez­cen­nych spo­strze­żeń, któ­rych nie da się prze­wi­dzieć pyta­niem w formularzu. 

Analiza danych i wykorzystanie wniosków

Po zebra­niu danych i ich grun­tow­nej, rze­tel­nej ana­li­zie, jako przed­się­bior­ca możesz dosto­so­wać swo­ją stra­te­gię mar­ke­tin­go­wą oraz ofer­tę do rze­czy­wi­stych potrzeb klien­tów. To wyjąt­ko­wo sku­tecz­ny sce­na­riusz, aby zwięk­szyć szan­sę mar­ki na suk­ces w branży.

Warto pamię­tać, że w dużej mie­rze zale­ży on od odpo­wied­nie­go przy­go­to­wa­nia punk­tu wysta­wien­ni­cze­go oraz aktyw­ne­go anga­żo­wa­nia odwie­dza­ją­cych. Jeśli zatem chcesz podejść do uczest­nic­twa na tar­gach w spo­sób pro­fe­sjo­nal­ny – powierz budo­wę sto­iska fachow­com z fir­my KappExpo! Do spraw­dze­nia peł­nej ofer­ty zapra­sza­my przed­się­bior­ców z Krakowa, Warszawy, Kielc, jak rów­nież innych miast.

Artur Usarek, ekspert branży wystawienniczej

Artur Usarek, spe­cja­li­sta bran­ży wysta­wien­ni­czej z 22 let­nim doświad­cze­niem. Koordynator setek pro­jek­tów i reali­za­cji sto­isk wysta­wo­wych na naj­więk­szych impre­zach tar­go­wych w Polsce i Europie. Ekspert i współ­wła­ści­ciel w fir­mie KappExpo sp. z o.o. Prywatnie mąż i ojciec, prak­tyk sztuk wal­ki i miło­śnik zabyt­ko­wych samo­cho­dów. W cyklu arty­ku­łów zdra­dza sekre­ty bran­ży wystawienniczej.