Chcesz wziąć udział w targach? Wybrałeś imprezę targową, uzgodniłeś warunki z organizatorem targów… i co dalej? Potrzebujesz miejsca prezentacji swojej firmy – stoiska. Na targach w Warszawie, Poznaniu, Kielcach, Frankfurcie, Düsseldorfie czy Mediolanie będzie wiele firm. Jak zadbać, aby twoje stoisko było widoczne, niepowtarzalne i realizowało cele marketingowe firmy? Nic prostszego! – zleć to specjalistom od wystawiennictwa. I tu zaczyna się problem. Która firma jest fachowa, która firma jest rzetelna, która zrobi to taniej, która zaprojektuje ładne stoisko, a która zrobi to terminowo? Jak przebrnąć przez wybór wykonawcy zabudowy?
KROK PIERWSZY – przygotuj brief
Napisz gdzie i kiedy będą targi, jaką dysponujesz powierzchnią. Obowiązkowo załącz plan usytuowania stoiska. Zastanów się jaki jest cel uczestniczenia w tych targach (promocja nowego produktu, marki, czy PR firmy). Określ w jaki sposób będziesz obsługiwać potencjalnych klientów, czy będziesz podawać catering lub organizować event na stoisku? Czy masz przewidziany budżet na wykonanie zabudowy? W jakim stylu ma być zaprojektowane stoisko? Te informacje to podstawa do przygotowania wstępnej oferty i projektu przez firmę.
KROK DRUGI – wyszukaj 3 – 5 firm
które oferują zabudowę i prześlij im brief. Nie wysyłaj do 15 czy 20 firm, bo to mało profesjonalne. Ludzie w tej branży znają się, więc łatwo to skonfrontują, przez co możesz nie otrzymać wielu odpowiedzi. Łatwo w ten sposób stracić wartościowy kontakt.
Na co zwrócić uwagę szukając firmy w internecie? Przede wszystkim popatrz na zdjęcia z realizacji i referencje umieszczone na stronie. Wiele firm zamieszcza piękne komputerowe wizualizacje stoisk. Ale czy mają tak samo piękne realizacje tych obrazów? Nie zawsze. Niektóre pozostają tylko w wirtualnym świecie, inne nie są tak dobrze wykonane, aby się nimi chwalić. Jeżeli firma zamieszcza na swoich stronach dużo zdjęć wykonanych stoisk, a nie tylko wizualizacji to dobry znak. Duża ilość referencji i to w miarę świeżych też dobrze świadczy o potencjalnym kontrahencie. Wiele firm specjalizuje się w konkretnych branżach i ma duże doświadczenie w realizacji zabudowy na targach specjalistycznych. Szukaj firm, które realizowały już stoiska na danych targach, ale unikaj „monopolistów”, którzy realizują kilkanaście stoisk na jednej imprezie. Taka firma może będzie miała dobrą cenę, ale nie poświęci twojej firmie tyle czasu ile oczekujesz. Twoje stoisko będzie jednym z wielu, a ma być tym szczególnym – tym najważniejszym. Dobrym wyborem będzie zlecenie zabudowy stoiska firmie, która na danej imprezie targowej realizuje do 2 – 3 stoisk. Tak właśnie działamy w firmie KappExpo koncentrując się nie na ilości wykonanych zleceń, ale na jakości i zapewnieniu wyjątkowych wrażeń twoim klientom. Nasze podejście gwarantuje, że zostaniesz dobrze i rzetelnie obsłużony, a cena zabudowy okaże się przystępna.
Istotną sprawą są też opinie w internecie o danej firmie. Sprawdź co napisał klient lub pracownik itp. Wiadomo, że w sieci możemy znaleźć różne informacje – pozytywne i negatywne. Przeczytaj je i wyciągnij wnioski. Nie zawsze pochlebne informacje są prawdą, tak samo jak te negatywne.
Jeżeli chcesz być indywidualnie obsłużony unikaj „kombinatów” wystawienniczych. Duże firmy wystawiennicze robią duże stoiska za duże pieniądze. Jeżeli szukasz kompleksowej obsługi dużego stoiska, np. kilkaset metrów kwadratowych w zabudowie autorskiej – szukaj firmy średniej lub dużej. Jeżeli jednak masz kilkanaście do kilkudziesięciu metrów kwadratowych na targach w np. Frankfurcie to nie licz, że przez rynkowego potentata będziesz traktowany priorytetowo. Poszukaj mniejszej firmy, która poświęci swój czas dla realizacji niedużej zabudowy z należytą starannością.
KROK TRZECI – zadzwoń do firmy, do której chcesz wysłać zapytanie
Krótka rozmowa da ci pogląd na to czy dana firma działa sprawnie i rzetelnie. Zapytaj o referencje, realizacje, możliwości produkcyjne, gwarancje, doświadczenie.
KROK CZWARTY – zwróć uwagę na czas odpowiedzi na zapytanie
Sprawdź ile czasu zabiera danej firmie odpowiedzenie na twoją prośbę o ofertę. Pierwszy kontakt powinien nastąpić do 24 godzin od przesłania zapytania. Dobrze też świadczy o firmie przeprowadzenie przez nią dodatkowego briefingu: pytania o rodzaj mebli, multimedia, kolorystykę, wcześniejsze stoiska, logistykę, ilość osób obsługujących stoisko podczas targów, oczekiwania co do designu itp. Jest to dobra praktyka branżowa którą kultywujemy w KappExpo dla dobra naszych klientów. Daje ona możliwość precyzyjnego dostosowania projektu do potrzeb już na etapie projektowania wstępnego. Czas oczekiwania na ofertę to około 7 – 14 dni. Przemyślanego projektu nie da się zrobić w kilka godzin. To żmudna praca grafika, techników i handlowca nad koncepcją i rozwiązaniami technicznymi odpowiednimi dla danej ekspozycji. Jednak dłuższy czas oczekiwania może być złym sygnałem co do jakości usług.
KROK PIĄTY – kontakt z koordynatorem
Równie ważne jak opinie, referencje czy realizacje firmy wystawienniczej jest kontakt z osobą prowadzącą. Od momentu przedłożenia oferty do uściśnięcia dłoni przy przekazaniu stoiska na targach powinna to być ta sama osoba. Sposób działania koordynatora, jego zaangażowanie w proces tworzenia oferty oraz nadzór nad produkcją i budową, a także kontakt z tobą jest zapowiedzią jakości wykonanej pracy przez ekipy montażowe. Często zdarza się, że w momencie kulminacyjnym dla całego projektu czyli montażu zabudowy na targach nie ma nikogo oprócz montażystów. To kiepska praktyka będąca zapowiedzią problemów. W dobrych firmach każda realizacja zabudowy jest nadzorowana przez osobę odpowiedzialną, która zna wszystkie ustalenia i szczegóły projektu. Tak właśnie postępujemy w KappExpo.
KROK SZÓSTY – umowa
Standardem powinno być podpisywanie umowy na każdą realizację. Zadbaj o to szczególnie kiedy zaczynasz współpracować z nową firmą. My w Kappexpo zawsze wychodzimy z tą propozycją pierwsi. Umowa zabezpiecza interesy obu stron i świadczy o tym, że firma nie ma problemów z wywiązywaniem się ze zobowiązań. Jeżeli sprawa podpisania umowy na wykonanie stoiska jest problematyczna dla firmy wystawienniczej – może to być zapowiedzią problemów.
Podsumowując
Aby uchronić się przed wyborem nierzetelnego partnera i wybrać dobrą firmę wykonującą zabudowę targową w Polsce lub Europie musisz być przygotowany i poświęcić na to chwilę czasu. Warto przygotować brief, poszperać w internecie na temat firmy, przejrzeć rzeczywiste realizacje i referencje dotyczące pracy przyszłego wykonawcy zabudowy, zadzwonić i porozmawiać z przedstawicielem firmy. Wszystkie te czynności mogą zbliżyć cię do celu czyli dobrze i bezproblemowo wykonanego stoiska. Inną kwestią jest cena i design. Ale to już temat na następny artykuł.
Artur Usarek, specjalista branży wystawienniczej z 22 letnim doświadczeniem. Koordynator setek projektów i realizacji stoisk wystawowych na największych imprezach targowych w Polsce i Europie. Ekspert i współwłaściciel w firmie KappExpo sp. z o.o. Prywatnie mąż i ojciec, praktyk sztuk walki i miłośnik zabytkowych samochodów. W cyklu artykułów zdradza sekrety branży wystawienniczej.